- Top billedet

Om brystdiagnostik

På Frederiksstadens Klinik, foretages brystdiagnostik efter retningslinjerne i DBCG (Danish Breast Cancer Group), som også er de nationale retningslinjer på området.

Brystdiagnostik kan foretages på mange måder, og følgende delelementer indgår typisk i diagnostikken i varierende sammensætning:

- samtale og klinisk undersøgelse af speciallæge
- mammografi (uden eller med tomosyntese)
- ultralyd (uden eller med elastografi)
- biopsi
- øvrige undersøgelser (f.eks. Stereotaksi, MR-Mammografi)

Som det fremgår af ovenstående, er der altså mange måder at undersøge på, og sammensætningen af undersøgelser afhænger af årsagen til undersøgelsen, patientens alder og brysttype samt fund i løbet af undersøgelsen.

Speciallægegruppen, på Frederiksstadens Klinik, har samlet en meget stor erfaring med samtlige ovenstående diagnostiske metoder, og vi vil altid anvende dén diagnostik, som vi mener, er bedst til at finde en mulig brystsygdom, - i samråd med patienten.

Når der er behov for brystdiagnostik, vil der af hensyn til den diagnostiske sikkerhed, som oftest, blive foretaget en Klinisk Mammografi >>

Nogle gange rækker en Ultralyd af Brystregionen >>

Ved behov for yderligere undersøgelser, vil speciallægen informere om dette i forbindelse med undersøgelsen, og der vil blive lagt en plan for det videre forløb.

Ønsker du at vide mere om brystsygdom, klik her >>

Telefon+45 33 13 43 26

Telefontider