- Top billedet

HSG (fertilitetsundersøgelse)

Hvad er HSG ?

HSG står for Hystero Salpingo Grafi, hvor Hystero stammer fra hystera, der er græsk for livmoderen, Salpingo stammer fra Salpinx, der er græsk for "trompet", (og på Dansk er æggeleder), og Grafi er udtryk for afbildning eller gengivelse af et bestemt motiv (stammer fra -graphia, græsk).

Selve undersøgelsen er en røntgen undersøgelse med anvendelse af røntgenkontrast, som via skeden sprøjtes gennem et instrument ind i livmoder hulheden. Derved vises forholdene i livmoderen samt i de to æggeledere, der forbinder livmoderen med æggestokkene på begge sider. Kontrasten er vandopløselig og løber ved normale passageforhold ud i bughulen, hvor kroppen efterfølgende optager den og udskiller den gennem urinen.

Hvad skal vides før en HSG kan foretages ?

Der skal foreligge en negativ chlamydia test, som maksimalt må være 6 mdr. gammel. Ved allergi og/eller kontrastreaktioner skal dette oplyses til personalet for at vurdere om undersøgelsen kan foretages, eller om den ikke bør udføres pga. risiko for allergiske reaktioner. Dette er overordentligt sjældent med moderne vandopløselige kontrastmidler.

HSG undersøgelsen skal foretages indenfor 10 dage efter 1 menstruationsdag. Kvinden må ikke bløde på us. dagen, have underlivsinfektioner eller symptomer på dette (ildelugtende udflåd/vaginal kløe).

For at undgå, at du er gravid på undersøgelsesdagen, anbefales du dels at have beskyttet samleje fra 4 uger før undersøgelsesdagen, dels at du tager en graviditetstest før undersøgelsesdagen.

Ved mistanke om graviditet på us. dato, må HSG ej udføres og pt. kan komme igen i næste cyklus efter negativ graviditetstest.

Hvordan foregår en HSG ?

Undersøgelsen foretages som en gynækologisk undersøgelse, og der anvendes den samme type instrumenter. Når instrumenterne er korrekt placeret i skeden flyttes man ind under røntgenapparatet og kontrasten sprøjtes ind i og igennem livmoderen samt begge æggeledere.  Dette følges på en skærm, og der tages røntgenbilleder, som dokumentation, samt for at kunne foretage detaildiagnostik.

Herefter fjernes apparaturet igen. Undersøgelsen varer normalt 5-15 minutter. Hovedparten af kontrasten er ude af kroppen igen efter 3-4 timer, og 90 % indenfor de første 24 timer.

Efter undersøgelsen

Efter undersøgelsen er der ofte lidt blødning og varierende smerte, som kan sammenlignes med ubehag af menstruationslignende karakter i 1-2 dage. Disse gener klares bedst med ro og evt. 1-2 smertestillende tabletter (hovedpinetabletter, f.eks. pinex/panodil).

Både infektion og blødning er sjældne, men skal medføre, at kvinden ved vedvarende kraftig blødning eller tegn på betændelse med lokale smerter og feber, straks kontakter egen læge eller lægevagt mhp. behandling.

Hvordan ser resultatet ud ?

Her kan du se 4 eksempler på billeder af en normal HSG fra Frederiksstadens Klinik

Her ses livmoder og æggeledere normal    Her ses livmoderen bøjet over blæren

Og her er et link til 2 youtube videoer, hvor man kan se fyldningen af en normal livmoders hulrum og normale æggeledere med udløb til bughulen. Billederne er de samme som når vi foretager undersøgelsen:

(uden lyd)   (Information på engelsk)

Hvad er formålet med HSG ?

Formålet er at fremstille de anatomiske forhold sv.t. livmoderhulheden samt æggeledere og vurdere passagemulighederne for kontrasten, - og dermed også for sæd og æg.

Herudover selvfølgelig også for at diagnosticere eventuelle sygdomme.

Endvidere øges muligheden for graviditet i perioden umiddelbart efter undersøgelsen, formentlig fordi kontrasten hos nogle åbner delvist sammenklistrede æggeledere og fordi kontrasten gør passagen af ægget lettere. Vi anbefaler derfor samleje med partner i relation til udført undersøgelse, hvis graviditet ønskes.

Hvordan opleves HSG af patienten ?

Oplevelsen varierer fra kvinde til kvinde og afhænger af stedets erfaring samt kvindens helt eget niveau for påvirkelighed, både psykisk og fysisk. Generelt er vores indtryk at kvindens egen forventning om ubehag i forbindelse med undersøgelsen er langt større end det reelt oplevede ubehag.

Langt de fleste mærker enten ingenting eller kun menstruations lignende trykken, mens nogle få mærker kortvarig smerte.

Hvis du har lyst til at læse en blog fra en kvinde, som har prøvet HSG kan du f.eks. læse nedenstående indlæg, som også er kommenteret af andre:

klik her og læs mere>>

Eller søg selv på www.google.dk med følgende søgeord: ”hsg st. kongensgade” og du vil se mange, som har skrevet om oplevelsen.

Risiko og Komplikationer

Infektion, blødning og allergiske reaktioner kan forekomme, men er sjældne. Kvinden skal, ved vedvarende kraftig blødning eller tegn på betændelse med lokale smerter og feber, kontakte egen læge eller lægevagt mhp. behandling.

I relation til allergiske reaktioner har klinikken beredskab mhp. at varetage dette. Herudover anvendes lavosmolært kontrastmiddel (LOCM), som medfører lavest mulige frekvens af allergiske reaktioner på internationalt niveau. Således anslås niveauet for akutte kontrastreaktioner ved i.v. kontrast at ligge på 1-2 /10.000 undersøgelser (ref. 1).

Risikoen for dødelig udgang af i.v. kontrast med LOCM anslås til 2,1/1.000.000 af den amerikanske FDA (Food and Drug Administration) (ref. 2).

Til undersøgelsen anvendes røntgen, som indebærer en særdeles lille risiko på beregnet 0,00001 for at pådrage sig en dødelig cancer, hvilket skal ses i forhold til at ca. 33 % af alle danskere får en cancer i løbet af livet. Hvis du vil se mere om risiko ved røntgen og ved livet, kan du læse om det under ”patientinformation”, som du finder i toppen af hjemmesiden og vælg ”Røntgen risiko”.

Refererencer

1. Katayama H, Yamaguchi K, Kozuka T, Takashima T, Seez P, Matsuura K. Adverse reactions to ionic and nonionic contrast media. A report from the Japanese Committee on the Safety of Contrast Media. Radiology 1990; 175:621-628.

2. Lasser EC, Lyon SG, Berry CC. Reports on contrast media reactions: analysis of data from reports to the U.S. Food and Drug Administration. Radiology 1997; 203:605-610.

Telefon+45 33 13 43 26

patient